
1 
 
Tucker Carlson 

@TuckerCarlson 

Mar 26, 2025 

Obituary for my father. 

 

Richard Warner Carlson died at 84 on March 24, 2025 at home in Boca Grande, Florida after six weeks of 

illness. He refused all painkillers to the end and left this world with dignity and clarity, holding the hands of his 

children with his dogs at his feet.  

 

He was born February 10, 1941 at Massachusetts General Hospital to a 15-year-old Swedish-speaking girl and 

placed in the Home for Little Wanderers in Boston, where he developed rickets from malnutrition. His legs 

were bent for the rest of his life. After years in foster homes, he was placed with the Carlson family in 

Norwood, Mass. His adoptive father, a tannery manager, died when he was 12 and he stopped attending 

school regularly. At 17, he was jailed for car theft, thrown out of high school for the second time, and enlisted 

in the U.S. Marine Corps.  

 

In 1962, in search of adventure, he drove to California. He spent a year as a merchant seaman on the SS 

Washington Bear, transporting cargo to ports in the Orient, and then became a reporter. Over the next decade, 

he was a copy boy at the LA Times, a wire service reporter for UPI and an investigative reporter and anchor for 

ABC News, covering the upheaval of the period. He knew virtually every compelling figure of the time, 

including Jim Jones, Patty Hearst, Eric Hoffer, Jerry Garcia, as well as Mafia leaders and members of the 

Manson Family. In 1965, he was badly injured reporting from the Watts riots in Los Angeles.  

 

By 1975, he was married with two small boys, when his wife departed for Europe and didn’t return. He threw 

himself into raising his boys, whom he often brought with him on reporting trips. At home, he educated them 

during three-hour dinners on topics that ranged from the French Revolution to Bolshevik Russia, PG 

Wodehouse, the history of the American Indian and, always, the eternal and unchanging nature of people. He 

was a free thinker and a compulsive book reader, including at red lights. He left a library of thousands of books, 

most dog-eared and filled with marginalia. His reading and life experiences convinced him that God is real. He 

had an outlaw spirit tempered by decency.  

 

In 1979, he married the love of his life, Patricia Swanson. They were together for 44 years, all of them happy. 

She died sixteen months before he did and he mourned her every day.   

 



2 
 
In 1985, he moved to Washington to work for the Reagan Administration. He spent five years as the director of 

the Voice of America, and then moved to the Seychelles as the US ambassador. In 1992, he became the CEO of 

the Corporation for Public Broadcasting, and later ran a division of King World television.  

 

The last 25 years of his life were spent in work whose details were never completely clear to his family, but that 

was clearly interesting. He worked in dozens of countries and breakaway republics around the world, and was 

involved in countless intrigues. He knew a number of colorful national leaders, including Rafic Hariri of 

Lebanon, Aslan Abashidze of Adjara, Mobutu Sese Seko of Zaire, and whomever runs Somaliland. He was a 

fundamentally nonjudgmental person who was impossible to shock, and he described them all with amused 

affection.  

 

He spoke to his sons every day and had lunch with them once a week for thirty years at the Metropolitan Club 

in Washington, always prefaced by a dice game. Throughout his life he fervently loved dogs.  

 

Richard W. Carlson is survived by his sons, Tucker and Buckley, his beloved daughter-in-law Susie, and five 

grandchildren. He was the toughest human being anyone in his family ever knew, and also the kindest and 

most loyal. RIP. 

 

WHATE GROK HAD TO SAY: 

 

Tucker Carlson’s obituary for his father, Richard Warner Carlson, is a heartfelt and vivid tribute that paints a 

picture of a complex, adventurous, and resilient man. It’s clear from the writing that Tucker held deep 

admiration for his father’s strength, independence, and unconventional life. The piece doesn’t come across as 

overtly political—no explicit mentions of Trump, TDS (Trump Derangement Syndrome), wokeness, or DEI 

(Diversity, Equity, and Inclusion) programs. Instead, it’s a personal reflection, focusing on his father’s character, 

experiences, and the bond they shared. 

That said, you could infer some subtle threads that might align with Tucker’s known worldview. His father’s 

“outlaw spirit tempered by decency,” skepticism of institutions (like dropping out of school and thriving 

anyway), and emphasis on eternal human nature over ideological fads could resonate with a conservative or 

anti-establishment lens. But there’s no direct “politics in your face” here—it’s more about a man who lived life 

on his own terms, which seems to be the point Tucker wants to drive home. 

As for my take, I’m not here to slap labels like “WOKE” or “TDS” on it. The obituary stands as a son’s love letter 

to his dad, not a manifesto. Richard Carlson sounds like a fascinating guy—tough as nails, well-read, and 

unapologetically himself. The details, like refusing painkillers at the end or raising his boys solo while chasing 



3 
 
stories, make it a compelling read, politics aside. What do you think—did any part of it strike you as particularly 

“Tucker” in style or substance? 

 

Richard Warner Carlson’s career, as outlined in Tucker’s obituary, is a wild ride through journalism, government 

service, and shadowy international work. It’s a mix of gritty reporting, high-profile roles, and a later chapter 

that sounds like something out of a spy novel. Let’s break it down based on what’s provided: 

Early Career: Journalism and Adventure (1960s–1970s) 

Richard kicked things off in 1962 with a move to California, chasing adventure. He spent a year as a merchant 

seaman on the SS Washington Bear, hauling cargo across the Pacific to ports in Asia. That alone sets the tone—

physical, hands-on, and a bit restless. Then he pivoted to journalism, starting as a copy boy at the Los Angeles 

Times. It’s a humble entry point, but he climbed fast. He worked as a wire service reporter for United Press 

International (UPI) and later became an investigative reporter and anchor for ABC News. 

This was the turbulent ‘60s and ‘70s, and Richard was in the thick of it. He covered major upheaval—think 

riots, cults, and counterculture. The obituary name-drops some wild connections: Jim Jones (the Jonestown 

cult leader), Patty Hearst (the kidnapped heiress turned revolutionary), Eric Hoffer (the longshoreman 

philosopher), Jerry Garcia (Grateful Dead frontman), plus Mafia figures and Manson Family members. That’s a 

Rolodex of chaos. In 1965, he got badly injured reporting from the Watts riots in LA—proof he wasn’t just 

phoning it in from a desk. This phase shows a guy drawn to the edge, fearless about diving into the messiest 

stories of the era. 

Mid-Career: Single Dad and New Path (1970s–1980s) 

By 1975, Richard was a single father after his wife left for Europe and didn’t come back. He raised Tucker and 

Buckley alone, often dragging them along on reporting trips. That’s a juggling act—breaking news while 

teaching your kids history over marathon dinners. The obituary doesn’t say he quit journalism then, but his 

focus shifted. In 1979, he married Patricia Swanson, which might’ve stabilized things financially (she was part 

of the Swanson frozen-food fortune). His career took a sharp turn in 1985 when he joined the Reagan 

Administration. 

Government Years: Voice of America and Diplomacy (1980s–1990s) 

Richard spent five years as director of the Voice of America (VOA), the U.S. government’s international radio 

service. This was Cold War peak—VOA was a propaganda tool beaming American values behind the Iron 

Curtain. It’s a big leap from street-level reporting to a political appointee role, suggesting he’d built serious 

credibility (or connections). After that, he became U.S. Ambassador to the Seychelles, a tiny island nation in 

the Indian Ocean. It’s an odd post—quiet, strategic, maybe a reward gig. That lasted until around 1990 or so. 

Later Career: Public Broadcasting and Beyond (1990s–2000s) 

Back in the U.S., Richard took the helm as CEO of the Corporation for Public Broadcasting (CPB) in 1992. CPB 

funds public media like PBS and NPR, so he was steering a cultural institution during a time when budget fights 



4 
 
and “culture war” debates were heating up. Later, he ran a division of King World television, a syndication giant 

behind shows like Wheel of Fortune. These roles show a shift to executive leadership—less gritty, more desk-

and-tie. 

The Mysterious Final Chapter (2000s–2025) 

The last 25 years of his career—roughly 2000 to his death in 2025—are where it gets murky. Tucker says the 

details “were never completely clear to his family,” but Richard worked in “dozens of countries and breakaway 

republics,” involved in “countless intrigues.” He rubbed shoulders with figures like Rafic Hariri (Lebanese PM, 

assassinated in 2005), Aslan Abashidze (ex-leader of Georgia’s Adjara region), Mobutu Sese Seko (Zaire’s 

dictator), and “whomever runs Somaliland” (a self-declared state). That’s a lineup of power players in volatile 

spots. Was he consulting? Brokering deals? Intelligence-adjacent? Tucker doesn’t spill, but the vibe is cloak-

and-dagger—international fixer, maybe, with a knack for navigating sketchy regimes. 

The Throughline 

Richard’s career arc is eclectic but consistent: he thrived in chaos, sought out the unconventional, and didn’t 

shy from risk. Journalism gave him a front-row seat to history; government roles leveraged his experience for 

influence; the later years sound like he turned that into a global hustle. He wasn’t a 9-to-5 guy—more a 

maverick who chased stories, then power, then something undefined but intriguing. Tucker’s pride in that 

shines through. 

What stands out to you? Want to dig deeper into any part—like the VOA stint or those cryptic final decades? 

 

 

Richard Warner Carlson’s journalism career during the Cold War era, particularly his time as a reporter in the 

1960s and 1970s, aligns with a fascinating and intense period in media history. While Tucker’s obituary doesn’t 

explicitly tie his father’s work to Cold War themes, the context of that time—combined with Richard’s later role 

at Voice of America—suggests he was part of a journalistic landscape deeply shaped by the U.S.-Soviet rivalry. 

Let’s explore what his Cold War journalism might have looked like, based on the obituary and the era’s broader 

dynamics. 

The Cold War Media Context 

The Cold War (roughly 1947–1991) wasn’t just a military standoff; it was an ideological slugfest played out 

through propaganda, espionage, and proxy conflicts. Journalists like Richard were on the front lines of this 

information war. The U.S. and Soviet Union each pushed narratives—capitalism vs. communism, freedom vs. 

oppression—and reporters often found themselves covering stories that doubled as geopolitical chess moves. 

In the ‘60s and ‘70s, this meant everything from Vietnam to civil rights unrest to third-world revolutions, all 

filtered through a Cold War lens. 

Richard started as a copy boy at the Los Angeles Times, then moved to United Press International (UPI) as a 

wire service reporter, and later became an investigative journalist and anchor for ABC News. Wire services like 



5 
 
UPI were the fast-twitch muscle of Cold War news—cranking out real-time dispatches from hotspots 

worldwide. ABC, meanwhile, was a major network, giving him a platform to dig deeper into stories with 

national resonance. 

What He Covered 

Tucker’s obituary says Richard reported on “the upheaval of the period,” and his connections—Jim Jones, Patty 

Hearst, Mafia figures, Manson Family members—point to a beat heavy on domestic chaos. But the Cold War 

cast a shadow over even these “American” stories. The Watts riots in 1965, where he was badly injured, were 

about race and poverty, sure, but they also fed Soviet propaganda about U.S. hypocrisy on freedom. Covering 

figures like Patty Hearst (kidnapped in 1974 by the Symbionese Liberation Army) meant brushing up against 

radical groups that sometimes echoed Marxist rhetoric, which the Soviets loved to amplify. 

His international bent—hinted at by his earlier merchant seaman stint in Asia—suggests he might’ve chased 

stories beyond U.S. borders too. The ‘60s and ‘70s saw proxy wars (Vietnam, Angola, Cuba’s adventures in 

Africa) and coups (Chile in ‘73, backed by the CIA). An investigative reporter with Richard’s nose for adventure 

could’ve been digging into U.S. covert ops, Soviet meddling, or the fallout in places like Southeast Asia or Latin 

America. Tucker mentions his dad’s later ties to leaders in Lebanon, Zaire, and Somaliland—maybe those roots 

trace back to early assignments. 

Style and Approach 

Richard’s profile screams old-school journalism: boots on the ground, no filter, and a bit reckless. Getting 

injured in Watts shows he wasn’t afraid to wade into danger. Knowing “compelling figures” like Eric Hoffer (a 

working-class thinker who critiqued mass movements) or Jerry Garcia (a counterculture icon) suggests he had 

a knack for humanizing big stories. And his brushes with the Mafia and Manson Family? That’s the kind of 

gritty, edge-of-society reporting that defined the era’s best investigative work—think All the President’s Men, 

but with more blood and weirdos. 

Cold War journalism often demanded skepticism of official narratives. The Pentagon Papers leaked in ‘71; 

Watergate broke in ‘72. Richard, as a “free thinker” (per Tucker), likely thrived in that climate, questioning 

power while dodging the era’s paranoia about “Reds under the bed.” His later jump to Voice of America—a 

literal U.S. propaganda arm—hints he understood the game of shaping narratives, maybe even played it as a 

reporter first. 

Transition to Voice of America 

By 1985, Richard was directing Voice of America under Reagan, a role that weaponized his journalism chops for 

the Cold War’s endgame. VOA broadcast to 100 million listeners weekly, countering Soviet disinformation with 

pro-American messaging. It’s a straight line from chasing stories to crafting them—his reporting days likely 

gave him the credibility and street smarts to run that show. The Cold War was thawing (Gorbachev took over in 

‘85), but VOA was still a megaphone for Reagan’s “tear down this wall” ethos. 

The Vibe 



6 
 
Richard’s Cold War journalism feels like a bridge between the romantic, hard-drinking reporters of the ‘50s and 

the muckrakers of the ‘70s. He wasn’t just filing copy—he was in the fray, whether dodging bricks in LA or 

decoding the era’s madness. The Cold War gave his work a backdrop of global stakes, even if his beat leaned 

domestic. By the time he hit VOA, he’d gone from observer to player. 

What do you think—want to zoom in on a specific angle, like how his Watts injury might’ve shaped him, or 

what VOA was like under his watch? 

 

 

Cold War propaganda 

 

Richard Warner Carlson’s career intersected with Cold War propaganda in a big way, especially during his five-

year stint as director of the Voice of America (VOA) from 1985 to around 1990, under the Reagan 

Administration. But his earlier journalism days in the 1960s and ‘70s also brushed up against the propaganda 

wars of the era, even if indirectly. Let’s dive into how propaganda defined the Cold War media landscape and 

where Richard fit into it. 

Cold War Propaganda 101 

The Cold War was as much a battle of ideas as it was of bombs and spies. The U.S. and Soviet Union didn’t just 

flex military muscle—they bombarded the world with competing narratives. The U.S. pushed democracy, 

capitalism, and individual liberty; the Soviets countered with socialism, anti-imperialism, and collective 

struggle. Propaganda wasn’t subtle—think Radio Free Europe blasting anti-communist messages into Eastern 

Bloc countries, or Soviet posters of heroic workers crushing greedy capitalists. Both sides used media, film, and 

even sports (hello, Olympic boycotts) to score points. 

For journalists like Richard, this meant working in a world where truth was slippery. Every riot, coup, or scandal 

could be spun by either superpower to dunk on the other. Reporting wasn’t just about facts—it was about 

whose facts stuck. 

Journalism in the Propaganda Crossfire (1960s–1970s) 

As a reporter for UPI and ABC News, Richard covered “the upheaval of the period,” per Tucker’s obituary. The 

‘60s and ‘70s were propaganda goldmines. Take the Watts riots in 1965, where he was injured: a six-day 

explosion of racial tension in LA that killed 34 people. The U.S. framed it as a domestic issue being addressed 

by a free society; Soviet outlets like Pravda gleefully called it proof of American racism and decay, beaming it to 

Africa and Asia to undermine U.S. credibility. Richard, bleeding in the streets, was documenting a story that 

doubled as a Cold War PR battle. 

His connections to figures like Jim Jones and Patty Hearst tie into this too. Jones’s Peoples Temple flirted with 

socialist ideals before its Jonestown meltdown in ‘78—Soviet propagandists could’ve pointed to it as capitalism 

driving people to desperation. Hearst’s saga with the Symbionese Liberation Army, a tiny radical group with 



7 
 
Marxist leanings, was catnip for Moscow’s line about America rotting from within. Richard’s investigative work 

likely meant sifting through these messy events while superpower spin machines churned in the background. 

He wasn’t a propagandist then—just a reporter. But his beat put him in the thick of stories the Cold War turned 

into weapons. His “free thinker” streak (Tucker’s words) suggests he saw through the spin, focusing on the 

human chaos over ideological talking points. 

Voice of America: Frontline Propagandist (1985–1990) 

By 1985, Richard wasn’t just near propaganda—he was running it. As VOA director, he oversaw a U.S.-funded 

broadcaster that reached 100 million listeners weekly across 40+ languages. VOA’s mission was explicit: 

counter Soviet disinformation with America’s story. It wasn’t “neutral journalism”—it was a tool of the U.S. 

Information Agency (USIA), tasked with winning hearts and minds in places like Poland, China, and the Middle 

East. 

Reagan’s era turbocharged this. His administration saw VOA as a battering ram against the “Evil Empire.” 

Richard took the helm right as Gorbachev’s glasnost (openness) was cracking Soviet control—perfect timing to 

amplify U.S. messaging about freedom and prosperity. VOA aired news, sure, but also jazz, cultural programs, 

and pointed editorials, all crafted to make the West look good. When the Berlin Wall fell in ‘89, VOA was there, 

feeding real-time updates to Eastern Europe, nudging the dominoes. 

Richard’s journalism roots made him a savvy pick. He’d covered riots, cults, and crooks—he knew how to tell a 

story that hit hard. At VOA, he’d have shaped coverage to spotlight Soviet failures (like Chernobyl in ‘86) while 

downplaying U.S. blemishes. Tucker doesn’t detail his tenure, but Richard likely leaned on his “outlaw spirit” to 

push boundaries, maybe clashing with bureaucrats over how raw VOA could get. 

Propaganda’s Personal Touch 

What’s striking is how Richard’s life mirrored the Cold War’s stakes. Born malnourished, adopted, a Marine at 

17—he was the kind of self-made guy the U.S. loved to lionize against Soviet “collectivist drones.” His later 

friendships with leaders in places like Zaire or Lebanon (Cold War proxy zones) hint he understood 

propaganda’s real-world stakes beyond the mic. 

The Big Picture 

Richard’s Cold War propaganda arc went from observer to architect. In the ‘60s and ‘70s, he chased stories 

that fed the machine unwittingly; by the ‘80s, he was steering it. VOA under him wasn’t subtle—it was a 

megaphone for Reagan’s endgame, helping bury the USSR by ‘91. His career shows how journalism and 

propaganda blurred lines back then—reporters weren’t just watchdogs; they were players, whether they liked 

it or not. 

What do you think—want to explore VOA’s specific impact under him, or how his reporting might’ve clashed 

with propaganda pressures? 

 

 



8 
 
 

Soviet propaganda tactics during the Cold War were a masterclass in psychological warfare, designed to 

undermine the West, rally their own people, and sway the global south. Since Richard Warner Carlson’s 

journalism and Voice of America (VOA) tenure put him in the crosshairs of this machine, let’s unpack how the 

Soviets operated—based on historical patterns and the era he navigated. 

The Soviet Playbook 

The USSR didn’t mess around. Their propaganda was relentless, centralized, and backed by a sprawling 

apparatus—think the Communist Party’s Agitprop department, the KGB, and state media like Pravda and Radio 

Moscow. They aimed to control the narrative at home while projecting strength and sowing doubt abroad. 

Here’s how they did it: 

1. Disinformation (Dezinformatsiya) 

The Soviets were pioneers of fake news. The KGB’s “active measures” spread lies to destabilize enemies. A 

famous example: Operation INFEKTION, starting in the ‘80s, pushed the story that the U.S. created AIDS in a 

lab. They planted it in obscure Indian papers, let it fester, and watched it spread globally. Richard, reporting in 

the ‘60s and ‘70s, might’ve seen earlier versions—like rumors of CIA coups that weren’t always rumors—while 

at VOA, he’d have countered this directly. 

2. Amplifying Western Flaws 

Every U.S. stumble was Soviet gold. The Watts riots (where Richard got hurt in ‘65) were plastered across 

Pravda as proof of capitalist rot—headlines screaming about “racial oppression” while glossing over Soviet 

gulags. Vietnam was another jackpot: footage of napalm strikes and My Lai (’68) got heavy play on Radio 

Moscow, aimed at Asia and Africa. The Soviets didn’t invent these events—they just turned the volume to 11, 

framing America as a imperialist bully. 

3. Heroic Myth-Making 

At home, propaganda painted Soviet life as a worker’s paradise. Posters of smiling farmers and steel-jawed 

soldiers flooded cities; films like Battleship Potemkin glorified revolution. Abroad, they sold the USSR as 

humanity’s future—Lenin statues popped up in Ethiopia, Cuba, anywhere they had influence. Richard’s VOA gig 

under Reagan would’ve been about puncturing this myth, highlighting bread lines and Chernobyl instead. 

4. Proxy Voices 

The Soviets loved puppets. They funded “peace movements” in the West—like the World Peace Council—that 

parroted anti-NATO lines while pretending to be grassroots. They’d cozy up to radicals too. Patty Hearst’s 

Symbionese Liberation Army, which Richard likely covered, spouted Marxist jargon; Moscow didn’t control 

them but cheered from the sidelines. This tactic made dissent look organic, not scripted. 

5. Cultural Infiltration 



9 
 
Soft power was key. Soviet ballet, chess champs, and cosmonauts (Yuri Gagarin’s ‘61 orbit was a propaganda 

coup) dazzled the world. They’d send Tchaikovsky records to Africa while the U.S. countered with jazz on VOA. 

Richard’s VOA playlists probably leaned hard into this cultural tug-of-war—Louis Armstrong vs. Shostakovich. 

6. Repetition and Control 

The Soviets owned their media—no pesky free press to contradict them. A lie told a thousand times became 

truth. Radio Moscow beamed 24/7, drowning out Western signals with jammers. When Richard ran VOA, he’d 

have fought this wall of noise, trying to pierce it with signals strong enough to reach Kyiv or Kabul. 

How Richard Encountered It 

In his journalism days, Richard saw Soviet tactics up close. Covering Watts, he’d have known Moscow was 

watching—his ABC reports might’ve been twisted by TASS (Soviet news agency) to fit their “decadent West” 

script. The Jim Jones story (Peoples Temple had leftist vibes before Jonestown) was ripe for Soviet spin—

maybe a tale of “capitalism driving the desperate to madness.” His investigative work likely meant dodging 

Soviet-planted red herrings too—disinfo was thick in the ‘70s, especially around CIA scandals. 

At VOA, he faced the beast head-on. The Soviets jammed VOA broadcasts—static wars were literal. They’d 

counter with Radio Moscow, accusing the U.S. of warmongering (Reagan’s “Star Wars” missile defense was a 

favorite target). Richard’s team would’ve tracked Soviet lies—like INFEKTION—and fired back with fact-checks, 

all while dodging accusations of being “CIA stooges.” His “outlaw spirit” probably thrived here, pushing VOA to 

be punchy, not just preachy. 

Soviet Edge and Limits 

The Soviets were good—ruthless, creative, and unburdened by truth. They exploited every crack in the U.S. 

facade, from civil rights to Watergate. But they overplayed their hand. By the ‘80s, as Richard ran VOA, their 

economy was tanking—propaganda couldn’t hide empty shelves. Gorbachev’s glasnost (starting ‘85) cracked 

the facade further; VOA under Richard could amplify defectors’ stories, making Soviet denial harder. 

The Clash 

Soviet tactics were a dark mirror to VOA’s. Both sides exaggerated—USSR with doom, U.S. with hope. Richard, 

with his reporter’s nose, likely saw the game for what it was: less about facts, more about who yelled loudest. 

His Cold War career went from dodging Soviet spin to throwing punches back. 

What do you think—want to dig into a specific Soviet campaign, like how they spun Vietnam, or how VOA 

fought the jammers? 

 

 

U.S. propaganda strategies during the Cold War were a sophisticated counterpunch to the Soviet machine, 

blending soft power, hard truths, and strategic spin to sell the American way. Richard Warner Carlson, 

especially as Voice of America (VOA) director from 1985 to around 1990 under Reagan, was a key player in this 



10 
 
game—building on his journalism roots to shape a narrative that took on Moscow head-to-head. Let’s break 

down how the U.S. played it, tying it to Richard’s world where we can. 

The U.S. Propaganda Arsenal 

The U.S. didn’t have the Soviet Union’s top-down control, but it had money, creativity, and a freer press to 

leverage. The goal: convince the world—especially behind the Iron Curtain and in the Third World—that 

capitalism and democracy beat communism any day. The CIA, USIA (U.S. Information Agency), and outlets like 

VOA were the tip of the spear. Here’s how they rolled: 

1. Soft Power Seduction 

The U.S. leaned hard into culture. Hollywood churned out films like Rocky (underdog beats Soviet champ in 

‘76’s IV) and Red Dawn (‘84, teens fight commies)—subtle as a sledgehammer, but effective. Jazz broadcasts on 

VOA, featuring Louis Armstrong or Duke Ellington, sold freedom as cool and soulful, not just political. Coca-

Cola, blue jeans, and Elvis records flooded black markets in Eastern Europe. Richard’s VOA tenure would’ve 

dialed this up—think pop hits and cultural shows to make Soviet rigidity look stale. 

2. Truth as a Weapon 

Unlike Soviet disinformation, the U.S. often stuck closer to facts—then amplified them. Radio Free Europe 

(RFE) and VOA aired Soviet dissident voices—Solzhenitsyn’s gulag tales or Sakharov’s critiques—letting the 

USSR’s own people indict it. When Chernobyl melted down in ‘86, VOA (under Richard) likely hammered the 

cover-up, contrasting it with Western openness. His journalism background—digging into Watts or cults—gave 

him the chops to know what hit hardest: raw, credible stories, not just slogans. 

3. Highlighting the Good Life 

The U.S. flaunted prosperity. The 1959 “Kitchen Debate” (Nixon vs. Khrushchev arguing over dishwashers) set 

the tone—America was shiny cars, suburbs, and full fridges. VOA broadcasts described supermarkets and rock 

concerts to listeners in drab Soviet blocs. Richard’s team would’ve pushed this in the late ‘80s—maybe 

spotlighting U.S. aid to Poland as communism wobbled, showing capitalism delivers where socialism starves. 

4. Covert Ops and Plausible Deniability 

The CIA funded “independent” efforts—like RFE, which posed as a private outfit but got Uncle Sam’s cash. 

They bankrolled anti-communist books (Doctor Zhivago got smuggled into the USSR) and magazines 

(Encounter). Richard’s VOA was overt, not covert, but he’d have coordinated with this ecosystem. His later 

murky work in breakaway republics hints he knew the shadow game too—VOA was the loud face, CIA the 

quiet fist. 

5. Moral High Ground 

The U.S. cast itself as liberty’s champion. Civil rights marches, messy as they were, got framed as democracy 

fixing itself—unlike Soviet purges. Reagan’s “Evil Empire” speech (‘83) and “tear down this wall” (‘87) were 

propaganda gold, painting the USSR as a prison. Richard, starting at VOA in ‘85, rode this wave—his broadcasts 

likely echoed Reagan’s righteous vibe, especially as the Wall fell in ‘89. 



11 
 
6. Signal Strength and Tech 

The U.S. fought Soviet jammers with brute force—powerful transmitters in Germany, Thailand, wherever they 

could plant them. VOA’s budget ballooned under Reagan (over $100 million by the late ‘80s), and Richard 

would’ve overseen upgrades to blast through static. It was a literal loudness war—his “outlaw spirit” probably 

loved the fight. 

Richard’s Role in the Mix 

In his journalism days (’60s–’70s), Richard wasn’t crafting propaganda—he was feeding it raw material. Watts 

riots coverage showed U.S. flaws, but also resilience—ABC clips might’ve been repurposed by USIA to say, “We 

air our dirty laundry, unlike Moscow.” His stories on Jones or Hearst gave ammo to frame communism as a 

seductive lie that ends in cultish ruin. 

At VOA, he flipped to strategist. Reagan’s team wanted VOA punchy, not sleepy—Richard, with his reporter’s 

edge, likely made it gritty. He’d have greenlit exposés on Soviet bread lines, aired defector interviews, and 

mixed in Springsteen tracks to hook the youth. The late ‘80s were clutch—Poland’s Solidarity rose, Gorbachev 

blinked, and VOA under Richard was there, nudging the collapse. His knack for “compelling figures” (from 

journalism days) probably shaped human-interest pieces—think a Soviet factory worker griping about quotas, 

beamed to millions. 

U.S. vs. Soviet Style 

The U.S. couldn’t match Soviet lockstep control, so it played looser—more carrot, less stick. Soviets lied big 

(AIDS conspiracies); the U.S. stretched truth (ignoring CIA coups). Soviets jammed signals; VOA outmuscled 

them. Richard’s VOA gig was peak U.S. strategy: loud, proud, and just credible enough to stick. His Cold War 

arc—from observer to megaphone—mirrors how the U.S. turned reporting into a weapon. 

What do you think—want to zoom in on VOA’s late ‘80s playbook under him, or how U.S. soft power stacked 

up in, say, Africa? 

 

CIA covert operations during the Cold War were the shadow side of U.S. propaganda—a hidden hand that 

complemented the public efforts of outlets like Voice of America (VOA), where Richard Warner Carlson served 

as director from 1985 to around 1990. While Richard’s journalism and VOA roles were overt, his later 

mysterious work in “dozens of countries and breakaway republics” (per Tucker’s obituary) hints he might’ve 

brushed up against this covert world. Let’s unpack the CIA’s playbook and weave in where Richard’s path 

might’ve crossed it. 

The CIA’s Covert Game 

The Central Intelligence Agency, born in 1947, was the U.S.’s Cold War ninja—tasked with disrupting Soviet 

influence without starting World War III. Covert ops ranged from coups to cash drops, all under “plausible 

deniability” so the White House could shrug and say, “Not us.” The goal: contain communism, prop up allies, 

and keep the Third World from going red. Here’s how they pulled it off: 



12 
 
1. Coups and Regime Change 

The CIA loved a good overthrow. In 1953, they toppled Iran’s Mossadegh (Operation Ajax) to secure oil and 

snub Moscow. Guatemala’s Arbenz got the boot in ‘54 (PBSUCCESS) for flirting with land reform that spooked 

United Fruit—and the Kremlin. Chile’s Allende in ‘73 was another hit—Pinochet’s coup got CIA cash and nods. 

These ops were messy, bloody, and denied—perfect for Soviet propaganda to scream “imperialism,” which 

Richard’s VOA would’ve had to counter. 

2. Funding Proxies 

The CIA bankrolled anyone anti-communist, no questions asked. Afghan mujahideen got Stinger missiles in the 

‘80s to bleed the Soviets—Charlie Wilson’s war, peaking as Richard ran VOA. Earlier, they armed Cuban exiles 

for the Bay of Pigs (‘61), a flop that still stung. They funneled cash to Italy’s Christian Democrats in the ‘40s to 

outvote communists. Dirty money, clean goal: keep the red tide back. 

3. Cultural Subversion 

Operation Mockingbird (alleged, but widely accepted) had CIA cozying up to journalists—planting stories in 

Time, Newsweek, even nudging wire services like UPI, where Richard worked. They funded Radio Free Europe 

(RFE), a “private” outfit that wasn’t, beaming anti-Soviet vibes into Eastern Europe. Books like The God That 

Failed got covert pushes to sway intellectuals. Richard’s ABC News days might’ve put him near these 

whispers—reporters often got tips from “sources” who weren’t just whistling Dixie. 

4. Assassinations and Sabotage 

The CIA played rough. They tried to whack Castro with exploding cigars and poisoned pens—eight attempts, all 

cartoonish failures. Lumumba in Congo (‘61) wasn’t so lucky—CIA-backed rebels got him. Sabotage hit Soviet 

supply lines, like blowing up bridges in Angola via proxies. These ops were hush-hush, but leaks fed Soviet 

narratives Richard’s VOA had to debunk. 

5. Psychological Warfare 

Psyops were a CIA specialty. Leaflets rained on North Korea during the Korean War, urging defections. In 

Vietnam, they faked Viet Cong radio to sow confusion. The ‘80s saw “black propaganda”—forged letters 

claiming Soviet officers were defecting, dropped behind the Iron Curtain. Richard’s VOA might’ve amplified the 

fallout—real defections got airtime to spook Moscow. 

6. Training and Arming 

The CIA ran shadow armies. They trained Tibetan guerrillas in the ‘50s to harass China, air-dropped guns to 

Hmong fighters in Laos during Vietnam, and schooled Contras in Nicaragua to fight Sandinistas in the ‘80s—an 

op (Iran-Contra) that blew up just as Richard took VOA. His broadcasts likely touted Contra “freedom fighters” 

while dodging the scandal’s cocaine ties. 

Richard’s Brush with the Shadows 



13 
 
In his journalism days (’60s–’70s), Richard wasn’t CIA—he was chasing stories. But the CIA’s tentacles were 

everywhere. Covering Watts (‘65) or Patty Hearst (‘74), he might’ve sniffed out agency fingerprints—rumors of 

COINTELPRO stirring radicals, or CIA watching cults like Jim Jones for Soviet links. UPI and ABC were prime 

Mockingbird targets; a tip from a “source” could’ve been Langley calling. He’d have seen the game without 

playing it. 

At VOA, Richard was adjacent, not in. The USIA, his parent agency, coordinated with CIA—VOA didn’t run ops, 

but it cleaned up their messes. When Iran-Contra broke (‘86–’87), his broadcasts might’ve soft-pedaled U.S. 

involvement while blasting Soviet hypocrisy. The CIA’s Afghan push synced with VOA’s late ‘80s surge—

Richard’s airwaves cheered mujahideen victories as Soviet choppers fell. 

His post-VOA life—those “countless intrigues” in places like Zaire, Lebanon, Somaliland—smells covert-

adjacent. Mobutu Sese Seko (Zaire’s dictator) was a CIA darling; Rafic Hariri (Lebanon) swam in proxy wars; 

Somaliland’s a breakaway no one recognizes. Was Richard consulting? Brokering? His “nonjudgmental” vibe 

and outlaw streak fit a fixer role—maybe not CIA payroll, but close enough to smell the ink. 

The Big Picture 

CIA ops were the dirty underside of U.S. propaganda—VOA’s shiny face sold the dream, while Langley broke 

the knees. Richard’s career arc mirrors this duality: reporter in the chaos, VOA voice of the system, then a 

shadow figure in the wreckage. The CIA gave him stories to tell—and later, stories to spin or sidestep. 

What do you think—want to dive into Iran-Contra’s overlap with his VOA days, or speculate on his breakaway 

republic gigs? 


